ساخت جرثقیل دروازه ای برای سوله
در تخلیه و جابجایی های فوق سنگین استفاده از جرثقیل سقفی سوله به دلیل نیاز به ستونها و تیر حمالهای سنگین، مقرون به صرفه نمیباشد در این صورت جرثقیلهای دروازه ای پیشنهاد خوبی هستند. محل بکارگیری جرثقیل های دروازه ای در مکانهای باز یا مکانهایی که امکان نصب جرثقیل سقفی را نداشته باشند، برای دپو کردن مواد اولیه و جابجاییهای سنگین در سوله استفاده میشوند. پلهای این جرثقیل توسط پایه ها در ارتفاع قرار گرفته و پایه ها نیز بر روی جعبه چرخها در دو طرف مستقر میشوند. جرثقیلهای دروازه ای با یک یا دو پل و چهار ستون ساخته میشوند به طوریکه ریلهای حرکت طولی جرثقیل بر روی زمین نصب میشوند. طراحی و ساخت این جرثقیل دروازه ای نسبت به جرثقیلهای سقفی پیچیده تر میباشد بنابراین باید ساخت چنین جرثقیلهایی را به عهده شرکتهای سازنده توانمند سپرد. در برخی موارد بدلیل عدم رعایت اصول استاندارد ضرر زیادی به خریداران جرثقیل سوله وارد میشود. این جرثقیلها در دو نوع تک پل و دو پل بسته به ابعاد دهانه و حجم ظرفیت ساخته میشوند.
جرثقیل نیم دروازه ای یکی دیگر از انواع جرثقیلهای دروازه ای میباشد. تفاوت این جرثقیل با جرثقیل دروازه ای در ساختار سازه و نحوه نصب است به اینصورت که یک سمت جرثقیل نیم دروازه ای بر بالای تیر حمال قرار میگیرد و سمت دیگر آن که شامل کلگی پل جرثقیل میباشد، همانند شکل زیر بر روی زمین قرار دارد.
جرثقیل های نیم دروازه ای در شرایطی که در سوله یا کارخانه تنها یک دیوار محکم وجود دارد استفاده میگردد. در جرثقیل نیم دروازه ای دقت و ایمنی بیشتر از جرثقیل بازویی میباشد. محدوده حرکتی جرثقیل نیم دروازه ای نسبت به جرثقیل بازوئی بیشتر بوده و قابلیت ساخت با ظرفیت بالاتری را نیز دارا میباشد.
اگر سوله ای قابلیت تحمل وزن و مکان جرثقیل سوله را نداشته یا طول زیادی داشته باشد یا حتی سوله دو طبقه طراحی شده باشد و به دلیل کمبود فضا امکان نصب تیر حمال وجود نداشته باشد، میتوان با اجرای ریل های جرثقیل بر روی فنداسیون عملکرد بهینه و مقرون به صرفه ای از جرثقیل دروازه ای دو پل را در کاربری هایی همچون سوله های عریض مشاهده کرد. در سوله هایی که امکان استفاده از جرثقیل نیست و نصب جرثقیل دروازه ای بهینه تر و به صرفه تر از دیگر انواع جرثقیلها میباشد.
ابعاد دهانه 30 الی 35 متر جرثقیلهای دروازه ای دلیل بر توجیه اقتصادی استفاده از این دستگاهها میباشد. نصب سریع و آسان راهرو، مگنت، چنگک، کابین و سایر تجهیزات جانبی، دقت بالا و هزینه پایین نصب و نگهداری از قابلیتهای مهم این ماشین میباشد. یک یا دو کنسول در امتداد پلهای اصلی وجود دارد که قابلیت و مزیتهای بسیاری به دستگاه باسکول جرثقیل دروازه ای میدهد.
برخی از این قابلیت ها عبارتند:
- جابجایی مواد از فضای بین دو ریل به قسمت بیرون ریل
- قابلیت جابجایی و بارگیری بیشتر در کناره های پلها
- وزن سبک نسبت به دهانه مشابه بدون کنسول
- اطلاعات کلی جهت طراحی جرثقیل دروازه ای :
- وزن بار قابل حمل
- متراژ مسیر حرکت عرضی دستگاه
- ابعاد کنسول مورد نیاز از یک و یا از دو طرف سازه اصلی دستگاه برای جابجایی اجسام خارج از ریل طولی
- مقدار حرکت مسیر طولی دستگاه
- ارتفاع بالابری قلاب جهت حمل بار
- ویژگی های جرثقیل دروازه ای
- مناسب برای حمل و جابجایی وسایل و قطعاتی که در مناطق باز قرار دارند
- دسترسی مستقل جرثقیل به تمام مناطق تحت پوشش
- ابعاد متغیر دهانه جرثقیل بین 6 الی 50 متر
- نگهداری آسان و هزینه پایین نگهداری
- برخورداری از استانداردهای بالای;Din 4132 و AWS D14-1
- جابجایی و حمل ایمن و مناسب مواد و قطعات بسیار سنگین
- مصرف انرژی پایین و بهینه
- عدم نیاز به تخصص و مهارت در استفاده از جرثقیل
- منعطف در دمونتاژ و مناسب برای نیاز موقت
- قابلیت نصب کابین
انواع جرثقیل دروازه ای
1- جرثقیل دروازه ای تک پل:
این نوع سازه دارای ظرفیت 1 تا 10 تن و دهانه 6 الی 16 متری میباشد. در کاربردهای مخصوص، طراحی در تناژهای بالا با دهانه های بیشتر از این پارامترها بصورت اختصاصی امکانپذیر میباشد و در دسته کاری 2M ،1AM قرار میگیرد.
مزایای جرثقیل دروازه ای تک پل
این ماشین نسبت به نوع دو پل از ویژگیهایی همچون هزینه کمتر ساخت، وزن پایینتر سازه و استهلاک کمتر برخوردار است. از دیگر قابلیتها میتوان نصب باسکول، آژیر و انواع تجهیزات در سازه این جرثقیل نام برد.
2- جرثقیل دروازه ای دوپل :
این نوع جرثقیلها در ظرفیتهایی ما بین 5 تا 50 تنی با دهانه 14 تا 30 متری طراحی میشوند، اگر نیاز به ظرفیت و دهانه بزرگتر باشد بصورت اختصاصی طراحی میشود و در دسته کاری3M 4M ، 2M ، 1AM قرار میگیرند.
مزایای جرثقیل دروازه ای دو پل
- عملکرد بهتر در جابجایی و حمل بارهایی در دهانه ها و تناژهای بالا
- دسترس پذیر بودن بالابر آن
- امکان تعمیر دوره ای آسان
- قابلیت نصب انواع مختلف تجهیزات از جمله نصب کابین
- و …
جرثقیل دروازه ای دو پل چگونه کار میکند؟
جرثقیل های دروازه ای دو پل در ظرفیت، ارتفاع و دهانه های متغیر بنابر کاربریهای متفاوت طراحی و تولید میشوند. ازمهمترین موارد کاربرد جرثقیل دروازه ای دو پل میتوان به جابجایی بارهای سنگین در فضای باز اشاره کرد. به دلیل مزیتهایی که جرثقیل دروازه ای دو پل نسبت به دیگر انواع جرثقیل های سقفی و نیم دروازه ای دارد انتخاب بهتری است و بیشتر پیشنهاد میشود.
جرثقیل دروازه ای دوپل به دو صورت کنسول دار و بدون کنسول در بازار وجود دارد. نوع کنسول دار جرثقیل، امکان جابجایی بار سنگین به خارج از فضای بین ستونها را فراهم میکند و باعث میشود که کناره ها و طرفین جرثقیل نیز پوشش داده شود. از دیگر قابلیتهای این جرثقیل نصب بالابرهای سیم بکسلی تک پل و دو پل میباشد. جرثقیل دروازه ای دو پل دارای قدرت بالایی میباشد و تحمل بار کاری بیشتر از 120 تن را نیز دارد. از این رو نسبت به دیگر انواع جرثقیل ها کاربرد بیشتری دارد.
نکات مهم ساختار جرثقیل دروازه ای دو پل که این جرثقیل را از دیگر جرثقیلها متمایز میکند
- تنظیم مناسب زاویه ستون ها از هم
- انتخاب و استفاده مناسب از کلگی
- فاصله مناسب پل ها از همدیگر
- کنترل ستون ها و قسمت های سازه ای در برابر هر نوع تنش
- طراحی درست و بهینه
- اثر زلزله و بادها بر روی موتور و سازه لحاظ میشود
- رعایت همه نکات استاندارد هنگام ساخت و نصب
- در نظر گرفتن یک مسیر دسترسی راحت برای سرویس دوره ای به موتور و دیگر تجهیزات
بخش های اصلی جرثقیل دروازه ای دو پل عبارتند از : ساختار پل، مکانیزم حرکتی، ترولی و تجهیزات الکتریکی و پل
موارد استفاده و کاربرد جرثقیل دروازه ای دو پل در بزرگراهها، ساخت پلها، نیروگاهها، انبار محصولات کارخانه های ذوب آهن و ریختگری، سنگ شکنی بنادر و جابجایی مواد و تجهیزات در مکانهای باز و حمل و نقل کانتینر میباشد.
ساختار کالسکه جرثقیل به صورت لوله ای یا جوشکاری شده میباشد که به کمک یک یا دو گروه موتور و گیربکس حرکت داده میشود. تیر حمال بنابر ظرفیت بارگیری به شکل T طراحی میشود. سرعت حرکت این جرثقیلها 10 تا 50 متر در دقیقه میباشد. بر روی اسکلت جرثقیل تجهیزات الکترونیکی مانند تابلو برق بر روی اسکلت جرثقیل نصب میشود. جرثقیل های دروازه ای دوپل در کاربردهای صنعتی بر روی ریل هایی که در زمین نصب شده است حرکت میکنند.
تعمیر و نگهداری جرثقیلهای سقفی و دروازهای
برای تعمیر و نگهداری انواع جرثقیلها باید قوانین و برنامه متداول وجود داشته باشد، چرا که در صورت بیاحتیاطی، خطراتی را در پی خواهد داشت و حتما توسط افراد مجاز انجام گیرد. مثلا عملیاتی مثل روغنکاری و گریس کاری از نظر نوع، مقدار و دفعات انجام، روی محلها و قطعات طبق برنامه انجام شود.
- اسناد و مدارک تعمیر و نگهداری در جای مناسب نگهداری و بایگانی شوند.
- در تعمیر و تعویض قطعات جایگزین شده باد دقت کرد که متناسب با قطعات اصلی و مشخصات فنی سازنده باشد. تا جاییکه امکان دارد از تعمیر قطعات معیوب خودداری شود و با قطعات نو و جدید جایگزین شوند.
- اگر صفحه کلید آویزان دارای دکمههای خراب و ناخوانا باشد باید آنها را تعویض کرد.
- برای انجام تعمیر جرثقیل باید در جای مناسب و دور از مزاحمت برای سایر فعالیتها قرار گیرد.
- در هنگام تعمیر بایدجرثقیل خاموش باشد. تمام کنترلرها و مولدهای نیرو باید خاموش و قفل شود.
- علائم هشداردهندهی مناسب مطابق با فعالیت تعمیر و نگهداری در محل قابل دید همگان نصب شود. اگر چندین جرثقیل از یک ریل، استفاده میکنند هنگام تعمیر باید ضربهگیرهایی نصب شوند که مانع برخورد سایر جرثقیلها با جرثقیل در حال تعمیر شود. در صورت عدم نصب ضربه گیر، باید از المانی به نام پرچمدار جهت هشدار به سایر رانندگان استفاده کرد.
- در هنگام تعمیر اگر ریلهای دیگر به ریل تعمیر نزدیک باشد، باید فنس کشی، نصب موانع ایمنی ، نوار خطر و حضور فرد هشداردهنده برای حفاظت کامل انجام شود.
- تعمیرکاران و افراد بازرس این حوزه باید به وظایف و مسئولیتهای خود مسلط باشند.
- قبل از راهاندازی دوباره و ورود جرثقیل تعمیر شده به محل باید اطمینان حاصل کرد که تمام وسایل، حفاظها و تجهیزات ایمنی مجدداً در جای قبلی خود قرار داده میشوند.
- پس از جایگزینی تجهیزات معیوب و تعمیر دستگاهها، وظیفه تعمیرکار این است که تمام اهرمها و کلیدهای عملیاتی و عملگر، قطع کن الکتریکی، سیستمهای کنترلی و حفاظتی و ترمزها را چک کند تا اطمینان حاصل شود که دستگاهها از لحاظ ساختاری و عملکردی ایمن و مطمین هستند.
نصب جرثقیل دروازه ای در سازه هایی همچون سوله بر ارزش و قیمت سوله می افزاید. برای دریافت مشاوره و راهنمایی در امر انتخاب، خرید و نصب جرثقیل در سوله از نوع دروازه ای و نیم دروازه ای می توانید با گروه تخصصی سپهر سوله تماس حاصل نمایید.